Hvordan skrive en god jobbsøknad? Teft-rådgiver Lenes 6 beste tips

Hvordan skrive en god jobbsøknad? Hva er viktig å få med, hva må du unngå og hvordan kan du klare å skille deg ut i søkermassen?

Her deler vår rådgiver Lene Forfang Paterson sine 6 beste tips til hvordan du skriver en god jobbsøknad.

1. Les utlysningen nøye og tilpass søknaden

Ikke fall for fristelsen å lage en søknad som du bruker til å søke på flere jobber. Les utlysningsteksten og tilpass søknaden din etter denne. Stiller de et spørsmål i utlysningen? Da kan det være fint å svare på dette i begynnelsen av søknaden. Hvis det for eksempel står «Har du teft for gode kundeopplevelser og erfaring med CRM?» i begynnelsen av utlysningen, kan du starte din jobbsøknad med å skrive «Ja, jeg har teft for gode kundeopplevelser og erfaring med CRM» for så å utdype dette videre i søknadsteksten.

Rådgiver Lene i Teft

Lene Forfang Paterson er rådgiver i Teft rekruttering.

LES OGSÅ: Slik skriver du en relevant CV

2. Fortell hvorfor du vil jobbe for akkurat denne arbeidsgiveren

Hva er det med akkurat denne arbeidsgiveren som gir deg lyst på jobben? Syns du de har en spennende profil, har de jobbet med noen spennende prosjekter den siste tiden som du har lagt merke til eller har de et godt omdømme i miljøet du er i? Arbeidsgivere vil gjerne høre hvorfor du vil jobbe hos akkurat dem, så vis i søknaden at du kjenner til hvem de er.

3. Vis til eksempler og resultater

Hvis arbeidsgiveren skriver at de ser etter en med erfaring innen digital innholdsproduksjon, er det fint hvis du kan underbygge denne kompetansen i jobbsøknaden med eksempler på prosjekter/oppgaver du har løst i tidligere stillinger og gjerne hvilke resultater ditt arbeid førte til. Skriv også gjerne hvorfor du syns denne type oppgaver er interessante og spennende, og hva dine styrker er innen dette feltet.

LES OGSÅ: Hva kjennetegner de beste kandidatene våren 2022

4. Hva motiverer deg?

Knytt din motivasjon opp mot arbeidsoppgavene som beskrives i utlysningen. Vis til eksempler på tidligere arbeidsoppgaver som underbygger at du har erfaringen som kreves og er en person med kompetansen som passer til denne type arbeidsoppgaver.

5. By på deg selv – men ikke overselg

Hvilke egenskaper har du som svarer på det de ser etter i sin nye kollega? Hvorfor passer du godt inn i miljøet hos akkurat denne arbeidsgiveren? Har du interesser som speiler hvem du er som person? Fortell om dette i søknaden, men pass på at dette ikke tar opp for mye plass. Kompetansen og motivasjonen din for denne stillingen bør stå i hovedfokus.

6. Unngå skrivefeil i jobbsøknaden

Når du har skrevet ferdig søknaden og er fornøyd med innholdet, les gjennom teksten minst tre ganger. Deretter kan det være lurt å få fra en annen til å lese igjennom. Søknaden er arbeidsgiverens førsteinntrykk av deg, og da ønsker du ikke at de skal få inntrykk av at du er slurvete eller ikke virker motivert på grunn av dårlig språk og skrivefeil i søknaden. Et godt tips er å skrive søknaden, legge den vekk en dag og så lese den på nytt med friske øyne.

 

Vil du bli tipset om stillinger som er relevante for deg? Registrer deg i vårt nettverk her og meld deg på vårt nyhetsbrev som sendes ut hver 14.dag.