Er sommerferien et bra tidspunkt for å investere i stillingsannonser?

Før sommerferien får vi alltid en rekke nyhetsbrev og henvendelser fra annonseselgere som argumenterer for at sommeren skal være en god tid for å lese stillingsannonser. I motsetning til resten av året er det argumentasjon, og ikke dokumentasjon, som preger denne kommunikasjonen.

Argumenter for å bruke penger på annonsering om sommeren er, i litt tilfeldig rekkefølge;

  • Folk har bedre tid, og de vil bruke den tiden til å (bl.a.) lese stillingsannonser
  • Mange bruker sommerferien til å reflektere over karrieren og vurdere nye jobbmuligheter
  • Kandidatene har ofte mer tid til å skrive søknader når de har fri

Spørsmålet er om du kjenner deg igjen? Griper du etter mobilen mens du slapper av under parasollen eller venter på flyet på jakt etter din neste jobb? Sannsynligvis ikke, om vi skal støtte oss på tallene.

Tallene er tydelige

FINN skriver i sin kundekommunikasjon at “det er nesten like mange kandidater på FINN i juli som resten av året”. Det er sikkert fint, dersom du ikke er på jakt etter spesialistkompetanse eller en kandidat som liker jobben de har i dag og bruker ferien til å slappe av. Historisk faller nemlig trafikken på spesialist- og lederroller markant når vi krysser over fra juni til juli. Den tar seg opp igjen den første uken i august.

En annen fun-fact fra verden for stillingsannonsering er at effekten påvirkes av været. En av våre partnere på markedsføring, Adway, jobber med job-posting i mange land og har store tall å vise til. Er det sol, høytrykk og deilig å leve synker interessen for stillingsannonser.

Er sommeren 2024 annerledes?

Ja, kanskje den er det. Det er større usikkerhet i arbeidsmarkedet enn på lang tid, og antallet aktive jobbsøkere er høyere enn på lenge. Dette er det vi kaller aktive kandidater, og de følger ganske nøye med på hva som dukker opp av stillinger på alle plattformer. Det betyr at du sannsynligvis vil oppleve høyere respons enn du gjorde for eksempel under sommeren 2022. Utfordringen er at de som søker først og fremst er på jakt etter en jobb, mens  du kanskje er på utkikk etter kandidater som ikke må ha ny jobb, men som etter å ha tenkt seg om gjerne vil jobbe hos dere med de oppgavene og målsetningene som gjelder i jobben?

Så hvordan skal man annonsere for stillinger i ferien, da?

Hvis behovet i størst grad er å løse behovet raskt og ikke å finne spisskompetanse, så er det bare å kjøre på. Den delen av markedet er relativt stabil (unntatt dette med været, da). Søker du nøkkelpersonell, spesialister eller ledere bør du kanskje vurdere å annonsere når folk er tilbake på jobb etter ferien. Tilgjengeligheten til passive kandidater virker til å være diametralt motsatt av tilgjengeligheten på jordbær fra Vestfold. Så om noen sier at effekten er “god” eller “nesten som resten av året”, be om tall og dokumentasjon. Sjansen er stor for at dere må ta en ny runde når hverdager og lavtrykk melder seg. Vårt stalltips er å stå klare med den beste stillingsannonsen og den mest offensive kandidatstrategien før sommerferien for å sette denne ut i livet i starten av august.

Planlegg

Det betyr ikke at det ikke er noen som helst effekt av å markedsføre selskapet som arbeidsgiver eller en ledig stilling i sommerferien. Men i større grad enn “søk i dag”, kan det være smart å satse på innhold eller branding. Gjerne i en kanal som er visuell og lettfordøyelig og som har gode brukertall når folk slapper av på stranda, er i parken, eller venter på at rekene skal tine. På den måten kan du bygge et grunnlag for nysgjerrighet og motivasjon når retargeting og runden med målrettet “søk i dag”-kommunikasjon skal gjøres med markedsføring, eller direkte med de kandidatene du har i kikkerten. Det er litt mer jobb, det tar litt mer tid, men det sikrer at du får det kandidatutvalget du fortjener.

Er du på jakt etter å ansette den beste kandidaten så raskt som mulig? Ta gjerne kontakt med Ole Aleksander Janzso for mer innsikt og råd om hvordan du skal være i posisjon når spisskompetansen du ser etter er mest tilgjengelig.