Mester Grønn skal skape fremtidens beste handleopplevelser

-Vi har fått på plass en ny digital plattform som skal bidra til å øke omsetningen, optimalisere bruk av interne ressurser og markedsmidler, og ikke minst sikre en best mulig handleopplevelse, uansett kontaktpunkt. Ja, det er ambisiøst, men vi skal få det til, sier Hege Hildeng, markedsdirektør i Mester Grønn.

Omnikanal-satsningen handler om utbedring av kundereisen, dette inkluderer også utvikling av tjenester og produkter som bidrar til å gjøre kundereisen bedre. Fremover vil teamet i Mester Grønn fokusere på å innhente god innsikt for å få oversikt over de mest lønnsomme kundene, forstå kundereisene og utforske forbedringsmuligheter.

-Vår styrke, er at vi kontrollerer hele verdikjeden og dermed kan ta raskere beslutninger både med tanke på marketing-miksen, men også sortiment, emballasje, butikkonseptet, transport, etc, sier Hege.

Nå skal Mester Grønn ansette to nye roller innen Ecommerce og CRM. Hege ser etter selvstendige personer som er trygge på både seg selv og sin faglige kompetanse, samtidig som de er nysgjerrige og sultne på å skape resultater.

-I Mester Grønn er det viktig at du er god på kommunikasjon med både team, ledelse og eiere. Det er også viktig at du er strukturert og trives med å jobbe planbasert med arbeidsoppgaver og prosjekter, legger hun til.

Målrettet leder med høye ambisjoner

Selv har Hege jobbet som markedsdirektør i Mester Grønn siden 2015. Hun kommer fra tilsvarende stillinger i blant annet Rimi og Microsoft Norge. Hun trekker frem korte beslutningsveier og kulturen i organisasjonen som viktige faktorer som gjorde at hun takket ja til stillingen.

-Etter gode samtaler med eierne, ledergruppa og noen i markedsavdelingen fikk jeg inntrykk av en organisasjon med god tone, åpenhet og transparens, klare ambisjoner og mål om vekst og investeringsvilje. Det fristet meg å være med på en spennende reise i et selskap der jeg fikk utvikle teamet og meg selv, og der jeg fikk være tett på å  beslutninger som sikrer videre vekst, forteller hun.

Hege beskriver seg selv som en tydelig og målrettet leder med høye ambisjoner.

-Jeg liker at vi har en plan og følger den. Jeg liker at vi avklarer forventninger og gjør avsjekker med hverandre, men ikke på detaljnivå. Jeg har en ambisjon om å bygge autonome team som trives med å ta gode beslutninger. Jeg har høye ambisjoner på egne og andre sine vegne – og det er viktig at mine medarbeidere trives med dette. Jeg brenner for merkevarebygging og en helhetlig tilnærming til dette på tvers av funksjoner, avdelinger og kanaler. Som person er jeg tydelig, direkte og åpen i kommunikasjonen. Jeg håper og tror at jeg byr på meg selv og inviterer til personlige og åpne samtaler for de som ønsker, smiler Hege.

Hvordan er en typisk arbeidsdag i markedsavdelingen?

-Siden blomsterbransjen er drevet av sesonger med små og store kampanjer, er en typisk arbeidsdag i markedsavdeling preget av jobbing med kampanjene og utvikling av materiell til disse. Det tas foto og film internt hver eneste uke, det lages nyhetsbrev, publiseres på sosiale medier, produkter legges opp på nettsiden og det utvikles ny emballasje. Ellers er vi også mye ute i butikkene og hjelper til med å gjennomføre kampanjer og drifte konseptet vårt. Vi jobber også med partnere, byråer og sponsorater og legger planer for fremtidige kampanjer. Det er en allsidig og spennende hverdag.

Gründerbedrift med personlig kultur

Mester Grønn AS er et norsk selskap som eies av brødrene Erling og Ola Ølstad. Selskapet ble etablert på Herkules Stormarked i Skien i 1983. Etter fem år trives Hege fortsatt svært godt i bedriften. Eierne er fortsatt aktivt tilstede i daglig drift og personlig engasjert i store og små beslutninger. Hun beskriver et arbeidsmiljø der folk løfter hverandre frem og vil hverandre vel.

– Erling og Ola Ølstad er aktive kulturbærere i organisasjonen. Jeg har et  kremmerinstinkt og liker å se resultater av jobben jeg gjør. Derfor trives jeg veldig godt i Mester Grønn. Her er alle tett på beslutninger og resultater. Selv om vi har blitt en stor kjede, er det fortsatt en nær og personlig kultur i organisasjonen, forteller Hege.

-Det er spennende å jobbe i Mester Grønn fordi man får mange muligheter i et økonomisk og solid selskap. Vi har eiere og ledelse som satser og er klare for å drive selskapet videre med god fart og vekst. Medarbeidere i Mester Grønn får stor grad av selvstendighet, mulighet til å påvirke beslutninger og veien videre for selskapet, avslutter hun.